میتسوبیشی لنسر
میتسوبیشی یکی از خوشنامترین خودروسازان ژاپنی است، که در گذشتههای نهچندان دور،محصولات آن داخل ایران از تنوع مناسبی برخوردار بودند و محبوبیتی قابل توجه میان مردم ایران داشتند. مدتی است که نام میتسوبیشی در ایران با همت شرکت آرین موتور و با کراس اووری به نام ASX احیا شده است و حالا شاهد ورود سدان پرطرفدار میتسوبیشی، یعنی لنسر به کشور هستیم. لنسر یکی از با سابقهترین و محبوبترین محصولات میتسوبیشی در ایران است که در دهه ۹۰ به عنوان خودرویی اسپرت و جوانپسند در ایران شناخته میشد.
با قدم گذاشتن به کابین این خودرو، تفاوتها با مدل ۱.۶ لیتری پررنگتر میشود. صندلیهای مدل ۱.۸ لیتری با چرم پوشانده شده است و داشبورد شلوغتر نسبت به مدل ۱.۶ لیتری، خبر از فهرست امکانات کاملتر و خودرویی مجهزتر میدهد. فضای کابین برای سرنشینان ردیف جلو مناسب است و صندلیهای جلو از راحتی کافی برخوردار هستند. فضای ردیف عقب اما کمی محدود به نظر میرسد و افراد قد بلند را از نظر فضای پا و سر کمیدچار مشکل میکند.
مدل ۱.۸ لیتری از سامانه ورود و استارت بدون کلید بهره میبرد، همچنین سیستم صوتی این مدل از نوع راکفورد ۷۱۰ واتی بوده و از ۹ بلندگو و سابووفر بهره میبرد. از دیگر تفاوتهای نمونه ۱.۸ نسبت به مدل ۱.۶، میتوان به گرمکن صندلیهای جلو، سنسور و دوربین دید عقب، تهویه اتوماتیک و ۷ عدد ایربگ اشاره کرد. صفحه TFT میان دایرههای کیلومتر شمار نیز اطلاعات بیشتری را در اختیار راننده قرار میدهد. فضای صندوق بار لنسر با ۳۳۴ لیتر حجم، نسبتا محدود به نظر میرسد، این در حالی است که در نمونه ۱.۸ لیتری با قرارگیری سابووفر در صندوق بار، این فضا محدودتر هم شده است! درکل ارگونومی کابین کاملا مطلوب است و کیفیت متریال به کار رفته در سطح مناسبی قرار دارد.
سواری لنسر با وجود سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و سیستم چند اتصالی در عقب بسیار نرم و آرامش بخش است و شاید بتوان لقب نرمترین سواری در میان خودروهای هم کلاس هم قیمت را برای آن در نظر گرفت. ترمزهای این مدل نیز با نمونه ۱.۶ مشترک است و از قدرت مناسبی بهره میبرد. شاید بتوان تنها ایراد فنی لنسر را، شتاب اولیه نامناسب آن برشمرد. که راننده را از قدرت و حجم پیشرانه نا امید میکند. دیگر نقطه قوت لنسر در مصرف سوخت پایین آن است و باید دید در دراز مدت خدمات پس از فروش آن چگونه خواهد بود.
رقبای داخلی و خارجی
MG 350
لنسر جدید به نوعی مرور بر خاطرات خوش میتسوبیشیهای دهه ۹۰ در ایران به شمار میآید. جای خالی نمونههای پرقدرت در ایران احساس میشود. این خودرو انتخاب عاشقان خودروهای ژاپنی است که به دنبال طراحی ماندگارتر و قابلیتهای فنی برتر نسبت به محصولات مشابه کرهای هستند.
MG350 همچون برادرانش از طراحی زیبا و جذابی برخوردار است. خطوط روی بدنه کاملا با یک دیگر هماهنگ هستند و طراحی مناسب چراغها و فرم کلی بدنه، اکثر سلیقهها را به سوی خود جذب میکند.
طراحی کابین نیز لوکس و چشم نواز است و پوشش چرم صندلیها در کنار تریمهای طرح چوب، به زیبایی هرچه بیشتر کابین کمک شایانی کردهاند.
سیستم ضد سرقت این خودرو از بالاترین ضریب ایمنی در اروپا برخوردار است. همچنین صندلیهای برقی جلو، سانروف، سیستم صوتی با ۸ خروجی و سیستم ناوبری مجهز به مانیتور ۷ اینچی، بخشی از فهرست آپشنهای این سدان دوست داشتنی را تشکیل میدهند. MG350از نظر راحتی فضای کابین در کنار MG6 و یک پله پایینتر از MG550 قرار میگیرد. البته به لطف شیب مناسب سقف در قسمت عقب، خبری از فضای محدود سر برای سرنشینان ردیف عقب نیست. همچنین صدای سیستم صوتی این خودرو با افزایش سرعت به صورت اتوماتیک تغییر میکند که این آپشن در نوع خود خاص و جالب است.
پیشرانه ۴ سیلندر این خودرو ۱.۵ لیتر حجم دارد و قادر است ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید کند. پیشرانه این خودرو که از نظر قدرت، تفاوتی با خودروهایی نظیر ۲۰۶ تیپ ۵ و هاچ بکهای کوچک کرهای ندارد، چندان هیجان انگیز نیست. و نمیتوان از آن انتظار قابلیتهای حرکتی خیره کننده و جذاب داشت. اما برای مصارف شهری و هنگام حرکت با کولر روشن، کشش مناسبی دارد. گیرباکس MG350 از نوع ۴ سرعته اتوماتیک بوده که به پنل تغییر حالت MULTI MODE مجهز شده است.
رقبای داخلی و خارجی
Kia Cerato
MG350 بیشتر مناسب افرادی است که طراحی زیبا و آپشنهای رنگارنگ در اولویت اول آنها قرار دارد. پیشرانه این خودرو معمولی و در سربالاییها و هنگام سوار بودن چند سرنشین، کم کشش است. اما مصرف سوخت مناسب از دیگر نکات برجسته این خودرو است.
پنجمین نسل هیوندای النترا را میتوان یکی از محبوبترین سدانهای هیوندای در ایران قلمداد کرد، که از روی شباهت ظاهری که با برادر بزرگ ترش سوناتا دارد، از جایگاه مناسبی در بازار خودروهای وارداتی برخوردار است. طراحی ظاهری النترا همچون سایر محصولات جدید هیوندای، از خط مشی طراحی سیالی متشکل از خطوط مواج و حجمپردازیهای گوناگون پیروی میکند. در نمونه ۲۰۱۴، طراحی مه شکنهای جلو نیز دستخوش تغییراتی شده است و و شاهد جذابیت بیشتر گرافیک چراغهای عقب هستیم. طراحی پر زرق و برق ظاهر النترا به کابین نیز نفوذ کرده شاهد کنسول میانی یک تکه با شیبی ملایم هستیم.
النترا از یک پیشرانه ۴ سیلندر 1.5 لیتری برخوردار است که قادر است ۱۴۸ اسب بخار قدرت تولید کند. از این نظر، النترا یک سر و گردن پایین تر از سراتو جدید قرار میگیرد. البته از نظر قابلیتهای حرکتی و کشش ، هیچ مشکلی با النترا احساس نمیشود و در سبقت گرفتنها و یا شتابهای اولیه، قدرتمند و قابل قبول ظاهر میشود. در تعویض دستی دندهها میتوان بیشتر از قابلیتهای حرکتی این خودرو استفاده کرد، چرا که در حالت اتوماتیک، با بالا نرفتن دور موتور از یک میزان تعیین شده، در تعویض دندهها یک تاخیر کوتاه به وجود میآید.
از نظر ایمنی، النترا نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته است و توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی EURONCAP دریافت کند.
رقبای داخلی و خارجی
Kia Cerato 2014
النترا با وجود قیمت پایینتر نسبت به سراتو جدید و شباهتهای فراوان با هوندای سوناتا، جایگاه مناسبی در کلاس سدانهای کوچک شهری دارد. اما توان پایینتر پیشرانه نسبت به کیا سراتو، باعث شده تا اگر به دنبال قدرت بیشتر و سواری جذاب تر هستید، کیا سراتو را انتخاب کنید.
یکی از بازیگران آلمانی این روزهای بازار خودروی کشور، برند معتبر فولکس واگن است که با نمایندگانی نظیر بیتل و پاسات در ایران حضور پیدا کرده تا عرصه را برای یکهتازی رقبای ژاپنی و کره ای تنگ کند.
این مدل پاسات که تحت عنوان مدل ۲۰۱۴ شناخته میشود، نسبت به مدل قبلی دست خوش تغییرات اندکی در ظاهر شده است. طراحی پاسات کاملا ساده و جا افتاده است و در قسمت جلو شباهتهای بسیاری به هاچبکهای معروف فولکسواگن، نظیر شیراکو و گلف R دارد. با برانداز کردن این خودرو به خوبی به ذات آلمانی آن پی خواهید برد. طراحی نمای جانبی بیشباهت به محصولات آئودی نیست، اما طراحی ساده این خودرو در قسمت عقب، چنگی به دل نمیزند و بیشباهت به خودروی چینی نظیر JAC J5 نیست!
اولین نکتهای که با بازکردن درب خودرو و قرار گرفتن روی صندلیها جلب توجه میکند، فضای بسیار بزرگ و راحت کابین است، که باعث میشود در هر شرایطی آسایش سرنشینان حفظ شود. طراحی کابین به پیروی از طراحی بدنه بسیار ساده و در برخی نقاط از مد افتاده است. با استفاده از تریم چوبی و قطعات فلزی در کابین سعی شده تا حس لوکس بودن به بینده القا شود. همان طور که از هر خودروی آلمانی انتظار میرود، کیفیت متریال و ارگونومیکابین در سطح مطلوبی قرار دارد.
اما نکاتی نظیر طراحی بسیار ساده صفحه کیلومتر شمار توی ذوق میزند. یکی دیگر از نکاتی که داخل کابین پاسات جلب توجه میکند، ساعت آنالوگ قرار گرفته روی کنسول جلو است. فهرست تجهیزات این خودرو قابل قبل است واز نظر ایمنی در سطح مناسبی قرار دارد. یکی از جالبترین سامانههای به کار گرفته شده در پاسات، فعال شدن ایربگ سمت شاگرد با نشستن یک نفر روی صندلی شاگرد است!
رقبای داخلی و خارجی
Honda Civic
در حال حاضر با توجه به قیمت بالا و عرضه محدود این خودرو در کشور، ریسک خرید آن بالا ارزیابی می شود. البته کیفیت ساخت آن بسیار بالاست و اطمینان خاطر مصرف کننده را برآورده می کند.
منبع : ahleiran.ir