panke

panke

panke

panke

شما هم به «چالش گرانی» دعوت شدید

روزهای اسفند و داستان تکراری گرانی. چیزی عجیب نیست. هر سال عادت کرده ایم با نزدیک شدن به شب عید خوراکی ها گران شوند. این گرانی محدود ...

شما هم به «چالش گرانی» دعوت شدید

 روزهای اسفند و داستان تکراری گرانی. چیزی عجیب نیست. هر سال عادت کرده ایم با نزدیک شدن به شب عید خوراکی ها گران شوند. این گرانی محدود به میوه نیست. انواع و اقسام گوشت هم به موج گرانی می پیوندند تا هزینه سفره ای که خانم خانه می خواهد برای شب عید آماده کند، گران تر از روزهای عادی سال شود. این روزها مسئولان اصناف مختلف کشور از گران شدن ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت انواع محصولات غذایی خبر می دهند. موز، پرتقال، گوشت گوسفند، مرغ و ماهی و چندین خوراکی دیگر به لشکر گرانی ها پیوسته اند. داستان مرغ خیلی عجیب و غریب شده و گوشت این پرنده که تا همین ۳ هفته پیش حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود، این روزها با قیمت حدود ۸ هزار تومان فروخته می شود. مسئولان می گویند که تا ۲۰ فروردین موز ارزان نمی شود. آنها از گران شدن ۳-۲ هزار تومانی هر کیلو گوشت گوسفند خبر می دهند. ماهی هم در انتظار افزایش ۱۵ درصدی قیمت از ۶ روز دیگر است. به نظر می رسد اگر می خواهید برای روزهای عید نوروز مواد غذایی بخرید، همین امروز بهترین زمان است. 


گوشت برزیلی گران شد؛ منتظر گرانی ساندویچ و پیتزا باشیم

همین مانده بود که گوشت برزیلی گران شود. گوشت برزیلی که چند سالی اســت میهمان سفره های ایرانیان شده، آمده تا جایگزین گوشت گران تر بازار بشود. اما چند روزی است که این نوع گوشت منجمد وارداتی،۱۰تا ۱۲ درصد گران شــده تا خانواده ها مجبور شوند از این نوع گوشت هم کمتر استفاده کنند.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی استان تهران می گوید که در چند روز اخیر به دلیل کمبود گوشت منجمد برزیلی در بازار، قیمت آن افزایش یافته و طبیعی اســت که در این ایام میزان تقاضا برای این محصول افزایش یابد. علی خندان روی جوان با اشــاره به اینکه در حال حاضر در نمایشگاه های بهاره گوشت منجمد برزیلی ۱۰ درصد کمتر از نرخ بازار عرضه می شــود تاکید می کند که همین موضوع از دلایل مهمی است که موجب کمبود و افزایش قیمت آن در بازار شده است. گوشــت منجمدی که حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان به فروش می رسید حالا به کیلویی ۲۳ هزار تومان رسیده اســت. رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی استان تهران، مســئول بهبود اوضاع به وســیله افزایش واردات را شــرکت پشــتیبانی امور دام می داند. با افزایش ۳ تا ۴ هزار تومانی این گوشت که بیشتر خانواده ها، فست فودها و رستوران های کشور از آن استفاده می کنند، باید منتظر افزایش قیمت انواع ســاندویچ و غذاهای گوشتی کشور باشیم.


مــرغ ۸ هــزار تومانی بازار؛ مســئولان می گویند نخرید

قیمــت مرغ ۳ هفته اســت کــه روز بــه روز گران تر می شــود. دیگر از آن قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ تومان گذشته خبری نیست. مسئولان دلیل این گرانی را کاهش جوجه ریزی اعلام کردند. ســریال ادامــه دار افزایش قیمت ها باعث شد تا روز اول اسفند قیمت مرغ به کیلویی ۸ هزار تومان برســد. همان روز شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعــلام کرد که می تواند به طور نامحــدود، مرغ ۵ هزار و ۵۰۰ تومانــی عرضه کند. دعوا آن قدر بالا گرفت که وزیر جهاد کشاورزی وارد میدان شد و گفت که مرغ های بازار بیشتر از ۷ هزار تومان نمی ارزند. ۵ روز پیش رئیس هیأت مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور گفت کــه هر کیلوگرم مرغ گرم با قیمت ۶ هــزار و ۹۸۰ تومان و هــر کیلوگرم مرغ منجمد با قیمت ۵ هزار و ۸۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار به مصرف کنندگان عرضه می شود. اما اگر سری به فروشگاه های پروتئینی سطح شهر بزنید می بینید که خبری از مرغ ۷ هزار تومان در بازار نیســت. همین مســئول صنفــی می گوید که هر کیلوگــرم مرغ به مصرف کننده با قیمت ۷ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار عرضه می شــود. ظاهرا مردم تمایل چندانی به مصرف مرغ های منجمد که با یارانه حدود ۲ هزار تومانی در هر کیلوگرم و برای حمایت از مصرف کنندگان توزیع می شود ندارند و همین موضوع باعث شده تا مرغ ارزان نشود.
 

شیر برای سومین بار در سال ۹۳ گران شد

برخی برندهای معروف لبنیات در چند روز اخیر قیمت شــیر و فرآورده های لبنی را برای سومین بار افزایش داده اســت. به طوری که قیمت شیر کم چرب با افزایش ۲۰۰ تــا ۳۰۰ تومان به ۲ هزار و ۴۰۰ تــا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت شــیر پرچرب با افزایــش ۲۰۰ تومان به ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در هر بطری رســیده اســت. این در حالی است که همین کارخانه قبل از این قیمت شیر را طی دو بار ۳۰۰ تومان افزایش داده بود. حالا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وارد میدان شــده و گفته که هیچ یک از برندهای لبنیات حق افزایش قیمت تا پایان سال را ندارند و با متخلفان برخورد می شود، در پاسخ به اینکه برخی کارخانه ها برای جبران هزینه، به جای افزایش قیمت ، آن را با کم فروشــی (کاهش وزن فرآورده) جبران می کنند. مدیرعامل اتحادیه سراســری دامداران کشور با اشاره به اینکه کارخانجات به ندرت شیرخام را به قیمت هزار و ۲۰۰ تومان از دامداران خریداری می کنند می گوید که متوســط قیمت خرید شیرخام توسط کارخانجات از تولیدکنندگان هزار و ۱۵۰ تومان است.سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان به صنایع لبنی تذکر داده تا قبل از هرگونه برخورد قانونی، قیمت محصولاتشان را از روز شنبه ۹ اسفندماه به قیمت قبل برگردانند. اما تا امروز کــه ۵ روز از این تاریــخ می گذرد قیمت ها به حالت قبل بازنگشته است.

موز تا ۲۰ فروردین ارزان نمی شود

موز در ســبد میوه خانواده ایرانی در روزهای عید جا بــاز کرده اســت. به میهمانی ها که می رویــد، موز تقریبا در همه خانه ها به میهمانان تعارف می شــود. برای همین شــب های عید که فرا می رســد، قیمت این نوع میوه هم بــالا می رود. این روزها با افزایش قیمتی که پیدا کرده در بازارهای سطح شهر با قیمت کیلویی ۶ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۷ هزار تومان به فروش می رسد. اگر تهرانی باشید باید در غرفه های عرضه میوه وابســته به شهرداری برای هر کیلو موز ۵ هزار و ۹۸۰ تومان پول بدهید. رئیس اتحادیه بارفروشان افزایش قیمت جهانی موز و تقاضای کشورها برای این میــوه را ۲ دلیل گرانی موز اعلام کرد. مصطفی دارایی نژاد با اشــاره اینکه تا ٢٠فروردین ماه قیمت موز به همین شــکل خواهد بود ولی از این تاریخ به بعد نرخ آن به نصف قیمت خواهد رسید، تاکید می کند که قیمت موز برای واردکنندگان هر کیلو ۵ هزار تومان هزینه دارد. فقط موز نیســت که در روزهای اخیر گران شــده است. پرتقال هم به همین وضع دچار شده است. رئیس اتحادیه بار فروشــان یکی دیگر از مشکلات بازار میوه در آستانه عیــد را افزایش قیمت پرتقال اعلام کرده و تاکید می کند که پرتقال با نرخ ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ٤هزار تومان در میــدان بزرگ بار به فروش می رســد که دلیل آن کم بودن زمینه کشت است.


اگــر می خواهید ماهی بخرید زمان را از دســت ندهید

۳۶۵ شب سال یک طرف، شب عید هم یک طرف. رسم است که خانواده ها در شب عید، سبزی پلو با ماهی بپزنــد. خیلی فرقی نمی کند که آن ماهی چه باشــد. چه ماهی ســفید گران قیمتی که این روزها کیلویی ۲۲ هزار تومان در بازار فروخته می شود باشد و چه قزل آلای ۱۳ هــزار و ۵۰۰ تومانی پرفروش. اما همین که به روزهای آخر اسفند نزدیک می شــویم و خانواده ها برای تدارک سفره عید خود به بازار می آیند، قیمت همه اقلام و به طور ویژه ماهی افزایش می یابد. همین ســه روز پیش بود که رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از گران شدن ۱۵ درصدی قیمت ماهی از روز ۲۰ اسفند خبر داد. این مقام صنفی دلیل این گرانی را افزایش تقاضا عنوان کرده است. الان در بازار ماهی حلوا سیاه بدون تیغ ۲۱ هزار تومان، ماهی تیلاپیا ۲۲ هزار تومان، ماهــی آزاد ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ماهی کپــور انزلی ۱۶ هزار تومان قیمت دارند. حالا با توجه به افزایش ۱۵ درصدی قیمت ها باید منتظر بود تا در شب عید حلوا سیاه بدون تیغ ۲۴ هزار و ۱۵۰ تومان، ماهی سفید و تیلاپیا ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان، ماهی آزاد ۹ هزار و ۷۷۵ تومان، قزل آلا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و کپور انزلی ۱۸ هــزار و ۴۰۰ تومان در بازار به فروش برسند.دیگر به این قیمت ها در شب عید هر سال عادت کرده ایم.
 

گوشت گوسفندی از قافله جا نماند

بــا افزایش قیمت مرغ، خیلــی از خانواده ها به دنبال گوشــت گوســفند برای جایگزین کردن آن هستند. این موضــوع یکی از عواملی اســت که در روزهای گذشــته قیمت گوشت گوسفندی را بالا برده است. این روزها اگر اقدام به خرید گوشت گوسفند کرده باشید با افزایش ۳-۲ هزار تومانی قیمت آن روبه رو شده اید.همین دیروز رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قیمت این گوشت در بــازار خبر داد. علی اصغر ملکــی از افزایش ۲ هزار تومانی قیمت گوشــت گوسفندی طی دو هفته اخیر خبر داده و می گوید قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه تحویل به مغازه دار ۲۸ هزار تومان اســت و مغازه داران آن را تا ۳۱ هزارتومان به مشتری عرضه می کنند. او دلیل دیگری را برای افزایش قیمت گوشت گوسفند مطرح می کند. وی در مورد علت افزایش قیمت گوشت گوسفندی توضیح می دهد که هم اکنون در روزهای پایانی سال ۹۳ قرار داریم و دام هایی که در این سال پرورش یافته بودند به تدریج رو به اتمام هستند. ملکی در پاسخ به این پرسش که احتمال کاهش قیمت این نوع گوشت تا پایان سال جاری وجود دارد یا خیر می گویدکه احتمالا قیمت تا پایان سال به همین شکل باقی می ماند و تغییر نمی کند. گفتنی است که رئیس اتحادیه گوشــت گوساله نیز با اشــاره به قیمت۳۰هزار تومانی هر کیلو گوشت گوساله تاکید می کند که این گوشت تا پایان سال گران نمی شود. 


منبع : ahleiran.ir


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.